niedziela, 10 lipca 2016

Suchoryt


Hej

Wreszcie postanowiłam o tym napisać. Ten post czekał na realizacje dwa lata. Zawsze jakoś o nim zapominałam, ale to w sumie dobrze, bo przez ten czas, a właściwie kilka ostatnich miesięcy nauczyłam się wiele istotnych rzeczy, które wcześniej mogłam pominąć. 
Suchoryt, sucha igła to technika graficzna. Może te nazwy zbyt wiele Wam nie mówią, bo jest to dość stary sposób. Sama gdy nie chodziłam jeszcze na zajęcia plastyczne nic o tym nie wiedziałam. Kiedy miałam 9 lat zrobiłam swoją pierwszą pracę tą techniką. Była to choinka świąteczna. Praca może nie była piękna, ale bardzo fajnie mi się ją robiło i cieszyłam się, że jest to coś innego niż kredki, farby czy ołówek. Teraz już nie wiem ile grafik dokładnie zrobiłam, ale jest ich nawet sporo. Nie przywiązywałabym do tej techniki takiej wagi dopóki nie pojawił się konkurs, w którym postanowiłam wziąć udział. Dwa lata temu długo siedziałam przy jednej pracy. Pomysł na szczęście przyszedł szybko i po pewnym czasie praca została wysłana, a potem dowiedziałam się o wynikach. Okazało się, że przyszło ponad 10 tysięcy prac z różnych krajów. Mimo wszystko razem z dwiema osobami z zajęć zdobyliśmy wyróżnienia i nasze prace dostały się na wystawę. Bardzo się zdziwiłam i ucieszyłam bo wyróżnionych osób było zaledwie tysiąc z dziesięciu tysięcy. 
W tym roku także ogłoszono konkurs i z motywacją po ostatnich wynikach postanowiłam stworzyć dość pracochłonną grafikę. 


  
Aby zacząć pracę z tą techniką trzeba mieć naostrzoną igłę i wypolerowaną płytę z jakiegoś metalu. Igłą wydrapuję się swój wzór w płycie. Następnie nakłada, a właściwie wmasowuje się farbę, która zatrzymuje się w powstałych zagłębieniach. Zbiera się jej nadmiar z powierzchni płytki i odbija na mokry papier przy pomocy prasy. To tak w skrócie. Dokładniej to opiszę w kolejnym poście, razem ze zdjęciami. 
Ta technika jest o tyle fajna, że można kilka razy zrobić odbitkę swojej pracy.


Tutaj jakaś starsza grafika, chyba jedna z pierwszych.

 Dwie małe prace z tego roku:



 Praca z 2014 r.

 I ta najnowsza. Najbardziej pracochłonna, którą wysłałam na konkurs.


To chyba wszystko co chciałam tutaj napisać i pokazać. Rozdzieliłam post na dwie części, bo jeden byłby bardzo obszerny. W kolejnym chce bardziej opisać szczegółowo co jak się robi i dodać zdjęcia. Piszcie czy Was to interesuje, czy wystarczy tak w skrócie jak opisałam w tym poście.

15 komentarzy:

  1. Wow!piękne prace <3 nie słyszałam o takiej technice, ale jest genialna! http://wiktoriaz1art.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo ciekawa technika - musze przyznac, ze nigdy o niej nie slyszalam. Prace sliczne.

    Amiluna-art.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  3. Uczyłam się kiedyś o tej technice w szkole, ale nigdy nie próbowałam jej zastosować. Gratuluję wyróżnienia w konkursie, praca jest faktycznie bardzo piękna. Ogólnie bardzo ciekawe efekty uzyskałaś z tą techniką:)

    www.sagaoludziachlodu-rysunki.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  4. Świetne! Chciałabym tego spróbować, ale coś tak myślę, że raczej by mi się to nie udało.

    Pozdrowionka
    blogmlodejpasjonatki.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  5. Niesamowite prace! Przyznam, że pierwszy raz wyczytłam cokolwiek o tej technice tutaj. Chetnie dowiem sie więcej :D
    Pozdrowionka
    Saphira
    zkredkami.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  6. Tego kotka pamiętam do dziś jak mi go pokazywałaś. Z czasem twoje prace są coraz bardziej niepowtarzalne a to wielka uczta dla mojego oka gdy dostrzegam jak ludzie przez pracę i chęci stają się coraz lepsi i lepsi. Czekam na kolejne posty :3 Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  7. Śliczne prace ;) Chyba sama wypróbuję tą technikę :D

    OdpowiedzUsuń
  8. Gratuluje świetnego bloga.
    Chętnie podejmę z Tobą współpracę.
    Proszę o kontakt na maila:
    info@paywin.pl

    OdpowiedzUsuń
  9. genialne prace :)

    Kochana mogłabyś poklikać w linki w najnowszym poście ? Dzięki ;*
    www.rzetelne-recenzje.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  10. Łał ale ty masz talent, piękne prace :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Zapraszam cię do akcji "Moja przestrzeń twórcza":)
    http://sagaoludziachlodu-rysunki.blogspot.com/2016/07/akcja-moja-przestrzen-tworcza.html

    OdpowiedzUsuń
  12. Genialne prace :D

    Pozdrawiam.
    Angelikabien.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  13. Podoba mi się Twój styl rysowania...
    Zapraszam do siebie: www.wmr-photography.blogspot.com :)

    OdpowiedzUsuń
  14. świetne prace wykonane ciekawą techniką - muszę przyznać, że uwielbiam wydrapywanki, ale ja zajmuję się nimi w trochę innej formie. ale trzeba ci oddać, że każda praca jest oryginalna, a katedra zapiera dech!!!

    OdpowiedzUsuń
  15. Myśmy w szkle robili tylko na lino i na plexi. Bardzo chce spróbować kiedyś na metalu, to moje marzenie.
    Ciekawe pracę.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń